Startdir
Image default
Dienstverlening

3x Communicatietechnieken

Communiceren is iets wat al eeuwenlang bestaat. Zo gebruikten in 50000 voor Christus papyrus om zaken die besproken moesten worden te communiceren. Dit was echt niet de enige vorm van een communicatiemiddel in die tijd. Zo was waren er hiëroglyfen en spijkerschrift om met elkaar te praten. Communicatie nam in de Middeleeuwen wel een iets andere vorm aan. In de Middeleeuwen was het namelijk vooral in trek aan de hand van liederen, dans en verhaaltjes iets te communiceren. De reden hiervoor was dat er nog geen vorm van letters zoals wij die nu kennen, waren. Om een bericht toch nog op grote afstand te begrijpen werden er postduiven erop uitgestuurd. Tegenwoordig hebben we wel wat andere soort communicatietechnieken. Een overzicht van welke dit zijn, vindt je hieronder.

 

Steel-maning

Steel-maning komt eigenlijk neer dat je iemands argument samenvat, waarna je vervolgens zelf aangeeft met welke punten binnen dat standpunt je er mee eens bent en met welke niet. De steel-manning onderscheidt zich van straw-manning, omdat je bij straw-manning standpunten van iemand zo neerhaalt dat de persoon zich niet gehoord en begrepen voelt. Bij steel-maning erken je de standpunten, maar dat betekent niet dat je het ook mee eens bent, met wat die persoon heeft gezegd. Dit wordt ookgebruikt bij mediation. Zoek je een professionele mediator in Breda? Klik dan op de link. 

 

Babytaal

Hier wordt niet letterlijk babytaal genoemd, maar juist het simplificeren van een complex onderwerp. Dit is vaak nodig, omdat mensen die wel beschikken over de kennis van een complex onderwerp denken dat potentiële gesprekspartner daar ook verstand van heeft. Deze manier van communiceren wordt dan ook vaak, de ELI5 genoemd. ELI5 staat voor Explain IT Like I am five years old. Belangrijke aandachtspunten hierbij is dat technische jargon moet worden vermeden. Daarbovenop kunnen complexe voorbeelden het beste door middel van een voorbeeld uit het dagelijks leven worden uitgelegd.

PSB

De Problem-Solution-Benefit is een communicatietechniek die vaak in de sales wereld wordt toegepast. De eerste stap van deze techniek is om eerst een probleem te omschrijven, zoals dat je bijvoorbeeld last hebt van wespen in de achtertuin. De oplossing zou dan worden gecommuniceerd als dat wierook wespen wegjaagt. Tot slot volgt nog het voordeel, dat zich uit in dat wespen weg zijn en dat je nu van je wespen vrije achtertuin kan genieten.