De Bijenkorf is een winkelketen die is ontstaan in 1870. Het bedrijf begon als een kleine fourniturenwinkel in Amsterdam en groeide later uit tot een van de meest luxe warenhuisketens in Nederland. Na het wegvallen van de V&D heeft het bedrijf er een hele hoop klanten bijgekregen. Bij de Bijenkorf kan men terecht als men opzoek is naar kleding, meubels, sportartikelen, cosmetica of boeken. Kortom, bij de Bijenkorf kun je terecht voor een heleboel alledaagse dingen. De HEMA en de BijenkorfWat niet veel mensen weten is dat de HEMA en de Bijenkorf een geschiedenis met elkaar hebben. Zo werd de Bijenkorf opgericht om de luxere klanten aan te spreken en de HEMA juist om de wat armere mensen aan te spreken. De HEMA maakt gebruik van de inkoopmethode van de Bijenkorf. Dit zorgde ervoor dat het bedrijf in de eerste jaren harder groeide dan de Bijenkorf zelf. Inmiddels hebben de bedrijven niets meer met elkaar vandoen behalve dat het op sommige onderdelen concurrenten van elkaar zijn. De Bijenkorf draait overigens beter dan de HEMA. De HEMA is namelijk vorige zomer gered door een aantal investeerders. Het bedrijf leidde al een aantal jaren verlies en kon moeilijk meegaan in de trend van online winkelen. De Bijenkorf heeft met haar goedlopende webshop hier beter op ingespeeld. Dit heeft er ook voor gezorgd dat de Bijenkorf minder last van de coronapandemie heeft gehad vergeleken met de HEMA. Zo moesten beide winkels tijdens de pandemie haar deuren sluiten. Maar door de goedlopende webshop van de Bijenkorf en het goede aanbod van producten in deze webshop, lukte het de Bijenkorf om wel te overleven. Problemen met de levering van pakkettenDoordat het bedrijf zich volledig op de online markt moest richtten liep het bedrijf tegen een aantal problemen aan. Zo werden er veel meer pakketjes retour gestuurd en kwam het bedrijf erachter dat er problemen ontstonden bij de levering van de pakketten bij de klant. Dit probleem ondervonden steeds meer webshops. Een van de bekendste aanbieders van pakketdiensten Postnl kreeg het niet meer voor elkaar om alle pakketten op tijd te bezorgen. Het bedrijf moest leveringen aan de klanten van deze webshops soms uitstellen met een of twee weken. Mensen wisten soms niet meer wat te doen besloten de bijenkorf klantenservice te bellen. Via deze klantenservice kwamen ze erachter dat de Bijenkorf zelf ook niet heel erg veel kon doen. |
https://nieuwsbeest.nl |
