Startdir

De ambitie van Kia

De plannen van Kia zijn ambitieus. Als je kijkt  nar de plannen, dan is het nauwelijks voor te stellen dat het bedrijf twintig jaar geleden failliet ging. 

Roerige geschiedenis

De historie van Kia begint in 1944. Het bedrijf werd toen opgericht onder de naam Kyungsung Precision Industry en was producent van stalen buizen en fietsonderdelen. In 1951 presenteerde het met de Samchully de eerste eigen fiets.

De naam veranderde in 1952 naar Kia Industries. Sinds 1957 rolden er de eerste in licentie gebouwde Honda-motorfietsen van de band.

Vanaf 1962 bouwde Kia in licentie Mazda-bedrijfswagens. De personenauto productie werd in 1973 opgezet. Vanaf 1981 moest men zich onder het bewind van militaire dictator Chun Doo-hwan focussen op de productie van lichte bedrijfswagens. 

Eind jaren ’80 werd de autoproductie opnieuw opgestart. Nu in samenwerking met Ford. In 1992 verscheen met de Sephia. Dit was de eerste volledig door Kia zelfontworpen en ontwikkelde auto. 

In 1998 ging Kia ten onder in de Aziatische financiële crisis. In 1998 werd de Hyundai Motor Company voor 51% eigenaar van Kia. Hoewel het wereldwijd actief is richt Kia zich tegenwoordig met name op de Europese markt. De auto’s delen       (uiteraard) nog altijd veel techniek met de modellen van Hyundai.

Ambitieuze toekomstplannen

Kia wil een breder portfolio ontwikkelen en de hele mobiliteitsmarkt herdefiniëren. De eerste grote stap is de overgang van verbrandingsmotoren naar elektrische aandrijvingen. In 2026 wil Kia een half miljoen elektrische auto’s per jaar produceren.

De komende 6 jaar wil Kia zeven nieuwe volledig elektrische auto’s op de markt brengen. De eerste wordt dit jaar nog gepresenteerd. Het wordt een cross-over die is ontwikkeld op een nieuw platform voor elektrische modellen. Het zogenaamde Electric-Global Modular Platform (E-GMP).

Ook staat er een elektrische hatchback en SUV in de planning. Hiernaast gaat Kia kleine elektrische bestelwagens voor pakketbezorgers introduceren.

De nieuwe elektrische modellen kunnen sneller opgeladen doordat ze gebruik kunnen maken van 800 volttechnologie. Hiermee kan in twintig minuten tot 350 kilometer aan actieradius geladen worden.

Kia voorspelt dat de milieuvriendelijke hybride en volledig elektrische modellen in 2030 goedzijn voor 40 procent van alle verkopen van Kia. Dit betekent 1,6 miljoen auto’s.

Succesvolle modellen

Er is een Kia voor iedereen. Van een compacte stadsauto tot een luxueuze sedan. Zowel voor de particuliere als de zakelijke rijders. Het succes in Nederland is mede te danken aan de 3 succesvolste modellen op dit meoment. De Picanto, de Niro en de Stonic

Picanto

De Kia Picanto is een stadsauto die al in 2004 is geïntroduceerd in Nederland. De Picanto is een ideale stadsauto. Hij is compact en heeft toch genoeg ruimte voor bagage en 4 passagiers. De Kia Picanto wordt voornamelijk door particulieren gereden. Het is dan ook niet verrassend dat de Kia Picanto Private Lease zo populair is.  

Niro

Wat de Niro zo bijzonder maakt is dat hij leverbaar is als hybride, als plug-in hybride en volledig elektrisch. Hiernaast is het gewoon een kwalitatief goede ruime familieauto.

De Kia Niro heeft altijd een elektromotor. De Niro Hybrid heeft een elektromotor die de benzinemotor ondersteunt om het brandstofverbruik te verlagen. De accu wordt geladen bij het remmen.

De Niro Plug-in Hybrid heeft een stekker die je kan inpluggen in een laadpaal. Deze Niro PHEV heeft een grotere accu en kan ook rijden zonder de brandstofmotor te gebruiken.

De e-Niro heeft helemaal géén benzinemotor. Hij haalt al zijn energie uit een groot accupakket in de vloer onder de passagiers. Mede door het kunnen kiezen uit de verschillende aandrijvingen is Kia Niro Private Lease populair.

Stonic

De Kia Stonic is in 2017 gelanceerd. Het is een compacte SUV. Populaire auto’s vanwege het stoere uiterlijk van een SUV in combinatie met een aantrekkelijke prijs. Ook de Kia Stonic Private Lease prijs is relatief laag voor een auto met zoveel kwaliteiten.

https://leaseauto.nl/private-lease/kia/