Startdir
Image default
Bedrijven

Een eigen product met UFI-code op de markt zetten.

Wil je een eigen product op de markt brengen? Dan zijn er mogelijk nogal wat wetten waar je rekening mee moet houden. Dat geldt niet alleen voor medische producten of levensmiddelen. Zo heb je bijvoorbeeld de ufi. En die is van toepassing voor bijvoorbeeld inkt. Weet je niet wat de ufi is? Lees dan gerust verder.

Het belang van de ufi.

De UFI-code is een code die in Europa verplicht is voor specifieke producten. De Ufi-code is een nummer op het etiket. De code bestaat uit 16 tekens. Via deze code is alle informatie beschikbaar: informatie over het product, het gebruik, de ingrediënten en de giftigheid.

Stappenplan

Wil je het goed aanpakken? Heel verstandig, het gaat namelijk niet om alleen voldoen aan de wet. De code is er namelijk vooral, zodat er met ongelukken snel kan worden gezien waar een product uit bestaat. Het is dus van levensbelang. De stappen die je doorloopt zijn:

  • Lees je in, in welke verplichtingen erbij komen kijken en weet wat je minimaal moet vermelden.
  • Zorg ervoor dat je jouw producten goed kent.
  • Genereer een UFI-code via de ECHA-webapplicatie.
  • Pas jouw gegevens aan.
  • Werk bij veranderingen van het product de informatie direct bij.

Welke producten moeten zo’n UFI-code hebben?

Dat zijn er nogal wat, onder andere:

Luchtverfrissers, detergentia (denk aan bijvoorbeeld wasmiddel en wasverzachter, mengsels voor e-sigaretten, kleefmiddelen, pesticiden, plantenmeststoffen, verf, coatings, beton, mortel, brandstoffen, inkt en toner voor printers, vingerverf of hobbyverf en schoonmaakproducten.

Is jouw product al voor 2021 in de handel? Dan heb je het voordeel dat je wettelijk gezien pas in 2025 de UFI-code moet hebben. Wil je echter een nieuw product in de markt brengen? Dan is een UFI-code verplicht.

Voor cosmetica is trouwens geen UFI-code nodig. Hier gelden weer andere wetten voor.

Wat is de UFI?