Goede communicatie als basis voor goede zorg

Communicatie in de zorg | Hoe kan het beter?

Communicatie is altijd belangrijk binnen organisaties. Vooral binnen zorg organisaties is het essentieel dat de juiste informatie tijd en volledig overkomt bij de juiste ontvangen. In de zorg draait het ook om meer dan alleen (digitale) informatie. Een hand vast houden, een gesprek aangaan of simpelweg samen zijn, vormen de basis van zorg. Maar goede zorg vraagt ook om heldere afspraken en overleg tussen cliënten, collega’s en management. Goede communicatie in de gezondheidszorg is het fundament van goede zorgverlening. Vcare heeft zich erop toegelegd om juist dat aspect zo goed mogelijk in te kleden binnen zorginstellingen in heel Nederland.

Geen digitalisering zonder een goed LSD model

Ondanks alle slimme en intelligente digitale oplossing in de zorg, blijft verbale communicatie funest. Voor een goed gesprek is het belangrijk dat er goed wordt geluisterd, regelmatig wordt samengevat en vooral vragen worden gesteld Een handig ezelsbruggetje is het LSD model, wat staat voor Luisteren, Samenvatten en Doorvragen. En dat vooral luisteren belangrijk is weten we allemaal. Niet alleen op werk, maar ook in privé sfeer. Het is een voorwaarde van de kwaliteit van de communicatie op de werkvloer. De voordelen van goed luisteren zijn:

  • Krijg meer informatie in het gesprek;
  • Begrijp het gesprek ook daadwerkelijk;
  • Luisteren is een teken van respect;
  • Voorkom misverstanden en conflicten;
  • Verbeter de samenwerking met collega’s.

Vcare onderschrijft het belang van goed communiceren op de werkvloer. Een onderdeel waar wij op focussen is een goede telefonische bereikbaarheid en het efficiënt verwerken en afhandelen van gesprekken. Dankzij onze trainingen leren medewerkers vaardigheden om beter en efficiënter te communiceren. Hiervoor stellen wij Vcare Academy beschikbaar met (applicatie)trainingen en cursussen.

Trainingen communicatie zorg bij Vcare

Communicatietraining in de zorg begint bij Vcare. Vanuit praktijkervaringen en onze eigen applicaties bieden we onderstaande trainingen aan:

 

Applicatietraining: De applicatie- en toesteltraining is bedoeld om te leren omgaan met de vele applicaties binnen ons Vcare connect platform en de gebruikte hardware. Deze trainingen kunnen online gevolgd worden.

Training op maat: Vcare ontwikkeld trainingen die afgestemd zijn aan specifieke wensen en behoeftes van jouw werkomgeving. Deze trainingen kunnen wij op locatie of online verzorgen.

Noodscenariotraining: Natuurlijk hopen wij dat u nooit in een noodsituatie terecht komt. Maar voorbereid zijn is altijd verstandig. Daarom oefenen wij alle denkbare noodscenario’s tijdens een training met betrekking tot bereikbaarheid bij stroomuitval, verbindingsproblemen en ontruiming van het pand.

Beheerderstraining: Bent u beheerder van het Vcare platform binnen uw organisatie? Met onze beheerderstraining leert u tal van mogelijkheden om terugbel-, herhaalrecepten- automatisch terugbellen en andere Vcare-applicaties te optimaliseren voor uw specifieke werkomgeving.

Applicaties van Vcare die de communicatie in de zorg verbeteren

Vcare helpt u bij het digitaliseren van communicatie in de zorg zodat effectief goede zorg geboden kan worden daar waar het nodig is, en dat is bij de patiënt. Vcare ontwikkeld inhouse applicaties die uitstekend aansluiten aan de groeiende vraag naar goede zorg. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Automatisch terugbellen met Vcare callback
  • Faxen naar email met de Vcare faxservice
  • Veilig videobellen en videoconsult aanbieden met Vcare video connect
  • Vast nummer op mobiel bellen met Vcare mobile connect
  • Automatisch doorschakelen met Vcare redirect

Voor een vrijblijvende kennismaking met Vcare kunt u gerust contact opnemen met onze adviseurs. Wij komen graag langs of geven u een online demo van het Vcare connect platform en de diverse applicaties. Goed voor u om te weten is dat Vcare volledig voldoet aan ISO 27001 & NEN 7510 zodat u er zeker van bent dat u AVG proof bent.

https://www.vcareconnect.nl/