Tips om een winterdepressie te voorkomen

Een winterdepressie, oftewel een winterdip of winterblues, kan al eens voorkomen in de lange, donkere wintermaanden. De dagen zijn kort en we zien dus weinig daglicht en vooral zonlicht. Daardoor kan ons lichaam uit balans raken, want daglicht zorgt ervoor dat we wakker en actief zijn. Een gebrek eraan kan er voor gaan zorgen dat we een vermoeid en somber gevoel krijgen.

Als die vermoeidheid en somberheid langer aanhouden en je een neergeslagen gevoel krijgt en je duidelijk minder actief voelt, kan het zijn dat je onder een winterdepressie lijdt. Dat is natuurlijk geen aangenaam gevoel, daarom lees je in deze blog enkele tips om een winterdepressie te voorkomen en je goed in je vel te blijven voelen.

  1. Veel bewegen

Bewegen en sporten zijn de oplossing voor veel problemen en ook tegen een winterdepressie. Door te bewegen en te sporten zal je je actiever gaan voelen en maak je meer endorfine aan, dat is het gelukshormoon dat ervoor zorgt dat je je goed voelt. Door buiten te bewegen, krijg je ook nog eens veel licht en gezonde lucht. Daarnaast is het ook nog eens goed voor de lijn. Enkel voordelen dus!

  1. Vaker naar buiten

In de winter hebben mensen soms minder zin om buiten te gaan, het is te koud of slecht weer, maar dan hebben we het net eens zo hard nodig. Ga elke dag een kwartiertje buiten voor daglicht of, nog beter, zonlicht. De buitenlucht zal je ook actiever maken.

  1. Licht, licht en nog eens licht

De voornaamste reden voor het krijgen van een winterdepressie is een gebrek aan daglicht. In de lente- en zomermaanden heeft het daglicht een lichtintensiteit die tussen de 50 000 en 100 000 lux ligt. In de winter daalt de lichtintensiteit naar een gemiddelde van 1000 lux. Dat is een behoorlijk verschil voor ons lichaam. Lichttherapie kan helpen dat verschil te compenseren.

 

http://shopvoorgezondheid.nl